Kan een kauwgom de verspreiding van COVID-19 echt verminderen? Misschien — maar dit is wat we eerst moeten weten

Kan een kauwgom de verspreiding van COVID 19 echt verminderen Misschien

Milles Studio/Shutterstock

Een experimentele kauwgom zou de verspreiding van Sars-CoV-2, het virus dat COVID-19 veroorzaakt, kunnen verminderen, volgens een recente studie gepubliceerd in het tijdschrift Molecular Treatment. Je hebt misschien al de krantenkoppen gezien die de bevindingen ‘nieuwe hoop’ noemen in onze strijd tegen COVID-19. Maar hoe opgewonden moeten we zijn? En zou deze kauwgom werken tegen ommicron, de nieuwste variant van zorg?

Er zijn aanwijzingen dat mensen die besmet zijn satisfied Sars-CoV-2 een hoog virusgehalte in hun speeksel hebben. Daarom wilden onderzoekers in de VS onderzoeken of een speciaal ontworpen kauwgom de hoeveelheid virus in de mond kan verminderen, en daarmee de verspreiding ervan kan verminderen.

Kauwgom ter bevordering van de mondgezondheid is geen nieuw idee. Experiments hebben aangetoond dat kauwgom dat bepaalde stoffen bevat, zoals calcium en bicarbonaat, de mondgezondheid kan verbeteren, de incidentie van tandaandoeningen kan verminderen en het aantal schadelijke bacteriën kan verminderen. Maar het op deze manier specifiek richten op een virus is een nieuwe benadering.

Sars-CoV-2 krijgt toegang tot menselijke cellen door zich extensive te hechten aan ACE2-eiwitten, die op het oppervlak van bepaalde cellen in ons lichaam worden aangetroffen. De onderzoekers produceerden een kauwgom satisfied een hoog gehalte aan ACE2-eiwitten, geproduceerd in planten, met het idee dat de ACE2-eiwitten in de kauwgom virusdeeltjes in de mond zouden kunnen “vangen”, waardoor de kans dat ze onze cellen zouden infecteren en zich naar andere mensen.

Om de effectiviteit van de kauwgom te testen, namen de onderzoekers speekselmonsters van patiënten achieved COVID-19 en vermengden deze monsters fulfilled een poedervorm van de kauwgom. Ze ontdekten dat het behandelde speeksel major minder Sars-CoV-2-virusdeeltjes experienced in vergelijking satisfied die behandeld fulfilled een placebo (dezelfde kauwgom maar zonder het ACE2-eiwit).

De onderzoekers toonden ook aan dat de kauwgom verhinderde dat een pseudo-getypeerd virus (een onschadelijk virus met het Sars-CoV-2 spike-eiwit op het oppervlak) cellen in het laboratorium infecteerde. Slechts 5 mg van de kauwgom was geassocieerd satisfied een substantial verminderde virale toegang tot cellen, terwijl 50 mg van de kauwgom de virale toegang achieved 95% verminderde. Dit suggereert dat de ACE2-gom het vermogen van het Sars-CoV-2-spike-eiwit om cellen te infecteren ernstig belemmert.

Lees meer: ​​Waarom een ​​slechte mondgezondheid het risico op COVID kan verhogen

Redenen voor voorzichtigheid

Hoewel deze resultaten veelbelovend lijken, zijn er een aantal redenen waarom we deze kauwgom nog niet als een pandemische gamechanger kunnen beschouwen. 10 eerste is dit onderzoek in een vroeg stadium, wat betekent dat de experimenten werden uitgevoerd in een laboratorium onder gecontroleerde omstandigheden in plaats van met echte mensen.

De omstandigheden in een laboratoriumexperiment zullen anders zijn dan de omstandigheden in de mond van een persoon. Terwijl de onderzoekers satisfied een kauwsimulator lieten zien dat de beweging van het kauwen de integriteit van het ACE2-eiwit in het tandvlees niet aantast, zijn er andere vragen waarop we nog geen antwoord hebben.

Zou bijvoorbeeld de omgeving in de mond van een persoon, zoals lichaamstemperatuur en orale bacteriën, invloed hebben op de effectiviteit van het tandvlees? En hoe lang zou een stukje kauwgom blijven werken? Het zal interessant zijn om te zien of de kauwgom bij mensen dezelfde effecten heeft als in het laboratorium als het onderzoek tot dit stadium vordert.

Mensen achieved COVID-19 hebben hoge niveaus van SARS-CoV-2 in hun speeksel.
creativeneko/Shutterstock

Ten tweede, hoewel het tandvlees de infectie van een virus dat de Sars-CoV-2-piek droeg aanzienlijk verminderde, gebruikten de onderzoekers niet het volledige Sars-CoV-2-virus in hun experimenten. Hoewel de methode die ze gebruikten, pseudotypering van virussen, een beproefde wetenschappelijke methode is om het binnendringen van virussen in cellen te beoordelen, zou het interessant zijn om te zien hoe het tandvlees het volledige Sars-CoV-2-virus beïnvloedt.

Wat betreft de vraag of de kauwgom effectief zou zijn bij verschillende COVID-varianten, zoals omicron, geven de principes van virologie ons reden om optimistisch te zijn. Ongeacht de variant en zijn mutaties, krijgt Sars-CoV-2 toegang tot menselijke cellen doorway huge te houden aan ACE2-eiwitten – wat de sleutel is tot hoe het tandvlees werkt. Dat gezegd hebbende, dit is een andere vraag waarop we het antwoord pas zeker weten als het solution is getest in praktijktesten.

Lees meer: ​​Coronavirus: huishoudelijke schoonmaakmiddelen kunnen het virus doden – een qualified above welke te gebruiken

Ten slotte is het belangrijk om te begrijpen waarvoor deze kauwgom is ontworpen. De onderzoekers wijzen erop dat het belangrijkste gebruik ervan waarschijnlijk de virale verspreiding van mensen fulfilled COVID-19 naar anderen zal verminderen, achieved title in klinische omgevingen. Het is onduidelijk hoe goed het profylactisch zou werken om te voorkomen dat niet-geïnfecteerde mensen het virus krijgen, vooral wanneer Sars-CoV-2 via meerdere routes kan worden overgedragen, waaronder de ogen en neus en de mond.

Toch kan deze kauwgom opwindende vooruitzichten hebben in een klinische omgeving, bijvoorbeeld door de verspreiding in tandartspraktijken of COVID-ziekenhuizen te verminderen. In combinatie fulfilled huidige methoden zoals het dragen van maskers, ventilatie en vaccinatie, zou het een ander wapen in ons arsenaal kunnen zijn om de verspreiding van COVID-19 te voorkomen. Maar verder onderzoek is nodig voordat we kunnen verwachten dat we erop kunnen kauwen.

Grace C Roberts ontvangt financiering van de MRC en werkt voor de Universiteit van Leeds.