Onderzoek naar slapeloosheid ons onderzoek laat zien hoe chronische slaapproblemen

Onderzoek naar slapeloosheid: ons onderzoek laat zien hoe chronische slaapproblemen kunnen leiden tot een neerwaartse spiraal in de geestelijke gezondheid

APIMerah/Shutterstock

Ik lig vaak wakker tot drie of vier uur ’s nachts, voordat ik een paar uur wegdommel. Dan komt de gevreesde wekker. Mijn lichaam en geest zijn de hele tijd uitgeput – er zit altijd een knoop van angst in mijn borst die elke hoop op een goede nachtrust de grond in boort.

Simon* is een verpleegkundige in de geestelijke gezondheidszorg van de NHS die, net als miljoenen mensen in het Verenigd Koninkrijk, lijdt aan slapeloosheid: aanhoudende problemen om de slaap te vatten en vast te houden. Zijn werk is het ondersteunen van het herstel van mensen met ernstige psychische aandoeningen, maar zijn eigen slaapproblemen hebben een diepgaande negatieve invloed gehad op zijn geestelijke gezondheid.

De meesten van ons hebben wel eens een slechte nachtrust, maar meestal kunnen ze die binnen een nacht of twee weer oppakken. Mensen die aan slapeloosheid lijden, hebben daarentegen slaapproblemen die maanden of jaren aanhouden en een grote tol eisen van hun gezondheid en welzijn.

Ongeveer een derde van de mensen krijgt ooit in hun leven te maken met slapeloosheid, waarbij vrouwen en oudere mensen er vaker last van hebben. Bijna 40% van de patiënten herstelt niet binnen vijf jaar. Mensen met slapeloosheid hebben een verhoogd risico op diabetes, hoge bloeddruk en hart- en vaatziekten. Slapeloosheid is ook een belangrijke risicofactor voor psychische aandoeningen en komt vaak voor in combinatie met stemmingsstoornissen zoals depressie en angst.

Over de hele wereld zien we ongekende niveaus van psychische aandoeningen op alle leeftijden, van kinderen tot hoogbejaarden – met enorme kosten voor gezinnen, gemeenschappen en economieën. In deze serie onderzoeken we de oorzaken van deze crisis en doen we verslag van het nieuwste onderzoek om de geestelijke gezondheid van mensen in alle levensfasen te verbeteren.

Veel verschillende levensgebeurtenissen kunnen de kans op een langdurig slaaptekort vergroten. Zowel de financiële last als de opsluiting als gevolg van de COVID-19 pandemie werden in verband gebracht met een groter risico op slapeloosheid, wat waarschijnlijk weer heeft geleid tot een toename van psychische problemen.

En toch is er heel weinig bekend over waarom en hoe een langdurige afwezigheid van slaap leidt tot psychische aandoeningen. Ons team aan de Universiteit van York heeft baanbrekend onderzoek verricht naar de vraag of slaaptekort het vermogen van de hersenen verstoort om opdringerige herinneringen en verontrustende gedachten te onderdrukken – klassieke symptomen van psychiatrische stoornissen.

Het heeft er ook toe geleid dat we ons afvragen of het op een dag mogelijk zou kunnen zijn om psychische aandoeningen te behandelen terwijl patiënten slapen – bijvoorbeeld door geluiden te gebruiken om onregelmatige patronen van hersenactiviteit tijdens de snelle oogbewegingen (REM) slaap te normaliseren.

Waarom hebben sommige mensen er zo’n last van?

Ze legden hun hand over mijn gezicht zodat ik niet kon ademen. Nu kan ik niets dragen dat mijn mond of neus bedekt uit angst dat ik het opnieuw beleef. [that experience]. Het dragen van maskers was een groot probleem voor mij tijdens de pandemie – en het was altijd erger als ik slecht sliep. Alleen al de aanblik van andere mensen die maskers droegen, kon alles terugbrengen.

Helen* heeft huiselijk geweld overleefd en lijdt aan posttraumatische stressstoornis (PTSS), een slopende aandoening die wordt gekenmerkt door flashbacks, nachtmerries en ernstige angst. Ze vertelde ons dat haar symptomen altijd erger werden na een slechte nachtrust – een patroon dat andere PTSS-patiënten die we spraken ook vertelden.

Illustratie van een vrouw in bed die haar gezicht bedekt met haar handen


Randoms/Shutterstock

We kunnen allemaal wel eens last hebben van opdringerige en ongewenste gedachten, meestal als reactie op herinneringen – bijvoorbeeld als we een ex-partner zien en herinnerd worden aan een vervelende relatiebreuk. Hoewel ze verontrustend zijn, komen deze gedachten niet vaak voor, zijn ze van korte duur en zijn ze meestal snel vergeten. Dit staat in schril contrast met de zeer heldere, verontrustende gedachten die mensen met PTSS ervaren. Mensen met PTSS gaan vaak vermijdingsgedrag vertonen, zoals niet van huis weggaan om de kans te verkleinen dat ze geconfronteerd worden met herinneringen aan hun trauma.

De symptomen van PTSS kunnen echter ook gedeeltelijk worden verklaard door een storing in de hersenmechanismen waarop we vertrouwen om dergelijke opdringerige gedachten uit het bewustzijn te verdringen. Omdat opdringerige gedachten voortkomen uit nare herinneringen, is een andere manier waarop mensen ze afweren het onderdrukken van de beledigende inhoud uit hun geheugen. Maar PTSS-patiënten vertonen vaak een tekort in hun vermogen om dit proces van geheugenonderdrukking uit te voeren, wat resulteert in hardnekkige ongewenste denkpatronen.

Onderzoek naar slapeloosheid ons onderzoek laat zien hoe chronische slaapproblemen.0&q=45&auto=format&w=237&fit=clip

Dit artikel maakt deel uit van Conversation Insights

Het Insights-team genereert long-form journalistiek die is afgeleid van interdisciplinair onderzoek. Het team werkt samen met academici met verschillende achtergronden die betrokken zijn bij projecten om maatschappelijke en wetenschappelijke uitdagingen aan te pakken.

En wat als slaapgebrek ons vermogen vermindert om ongewenste gedachten en herinneringen te onderdrukken? Dit zou kunnen leiden tot een neerwaartse spiraal van hardnekkiger en angstaanjagender intrusieve gedachten, ernstige angst en chronische slapeloosheid – met als hoogtepunt psychiatrische stoornissen.

Hoewel een schat aan onderzoek heeft aangetoond dat slaaptekort leidt tot psychologische instabiliteit, was onze studie de eerste die onderzocht hoe een onvermogen om intrusieve gedachten te controleren aan de basis zou kunnen liggen van deze relatie. Daarom werkten we met jongvolwassenen zonder gediagnosticeerde psychische stoornis, waardoor we konden bepalen hoe zelfs gezonde hersenprocessen verstoord raken wanneer mensen niet genoeg slaap krijgen.

Hoe slaaptekort onze hersenen beïnvloedt

Onze groep jongvolwassenen (18-25 jaar) werd gevraagd om gezicht-beeld paren te onthouden, bestaande uit een mannelijk of vrouwelijk gezicht met een neutrale uitdrukking naast een unieke scène. Ze onthielden elk paar keer op keer, zodat elk gezicht dat afzonderlijk werd gepresenteerd, zou dienen als een krachtige herinnering aan de scène waaraan het was gekoppeld – op dezelfde manier als een herinnering aan een onplezierige gebeurtenis in de echte wereld een verontrustende gedachte kan triggeren.

Het leren van gezichtsscènes vond laat op de avond plaats – waarna de helft van de deelnemers in ons laboratorium ging slapen en de andere helft de hele nacht wakker bleef – films kijken, spelletjes spelen en korte wandelingen buiten maken. Ze mochten eten en drinken, maar psychologische stimulerende middelen zoals cafeïne waren ten strengste verboden. We maakten iedereen in deze groep wakker die in slaap viel.

De volgende ochtend kregen alle deelnemers alleen de gezichten te zien, in willekeurige volgorde, met de volgende instructies. Als het gezicht in een groen kader stond, moest de deelnemer de bijbehorende scène in gedachten laten komen. Een rood kader betekende dat ze geheugenonderdrukking moesten toepassen om de scène te blokkeren – op dezelfde manier waarop we soms ongewenste gedachten uit onze bewuste ervaring verwijderen.

Uitleg van het gezicht-beeld slaap en geheugenonderdrukking experiment.

Slaap- en geheugenonderdrukkingsexperiment.
Scott Cairney/Universiteit van York, CC BY-NC-SA

Onze deelnemers met slaapgebrek rapporteerden meer “intrusies” (mislukte pogingen om herinneringen te onderdrukken) dan degenen die normaal hadden geslapen. En alleen goed uitgeruste deelnemers werden na verloop van tijd beter in het onderdrukken van de ongewenste herinneringen. Dit suggereert dat slapeloosheid op lange termijn schadelijk is voor ons vermogen om opdringerige herinneringen en dus ongewenste gedachten te onderdrukken.

Wat gaat er mis in de hersenen van iemand met slaaptekort? Om deze vraag te beantwoorden, herhaalden we ons onderzoek, maar deze keer met deelnemers die functionele magnetische resonantie imaging (fMRI) ondergingen – een krachtige neuroimagingtechniek waarmee we kunnen bepalen welke hersengebieden betrokken zijn tijdens bepaalde cognitieve handelingen (in dit geval, het op afstand houden van opdringerige herinneringen).

Geheugenonderdrukking berust op een hersengebied dat bekend staat als de rechter dorsolaterale prefrontale cortex (rDLPFC). Wanneer een herinnering een ongewenste herinnering oproept, remt de rDLPFC de activiteit in het geheugenverwerkingscentrum van de hersenen, de hippocampus, om die herinnering uit het hoofd van de persoon te duwen.

Ons fMRI-onderzoek toonde aan dat, wanneer deelnemers ongewenste herinneringen probeerden te onderdrukken, de activiteit in de rDLPFC verminderd was na een nacht van slaaptekort ten opzichte van een nacht van rustgevende slaap. Bovendien was de activiteit in de hippocampus sterker na slaapdeprivatie dan na een nacht van rust, wat suggereert dat een verstoring van de controle door de rDLPFC ervoor had gezorgd dat ongevraagde geheugenbewerkingen ongestraft naar boven konden komen, wat de deur openzette voor opdringerige denkpatronen.

Kan betere slaap onze geestelijke gezondheid verbeteren?

De REM-slaap, ontdekt door Eugene Aserinsky en Nathaniel Kleitman in 1953, is een unieke slaapfase die wordt gekenmerkt door snelle beweging van de ogen en een grote neiging tot levendig dromen.

Als de hersenen de REM-slaap binnengaan, ondergaan ze dramatische veranderingen waarvan gedacht wordt dat ze een belangrijke rol spelen bij het reguleren van onze geestelijke gezondheid. De niveaus van de neurotransmitter acetylcholine, die de verwerking van verontrustende herinneringen moduleert, zijn bijvoorbeeld duidelijk verhoogd in de REM-slaap in vergelijking met andere slaapfases, en weerspiegelen de niveaus in waaktoestand. Afwijkingen in de REM-slaap worden in verband gebracht met verschillende psychiatrische stemmingsstoornissen, waaronder PTSS, en met de intense nachtmerries die na een trauma worden ervaren.

Lees meer:
Een korte geschiedenis van slapeloosheid en hoe we geobsedeerd raakten door slaap

Dus, zouden de hersenmechanismen die ons in staat stellen om opdringerige herinneringen te beheersen vooral beïnvloed kunnen worden door de hoeveelheid REM-slaap die we in de loop van een nacht krijgen? Om dit te onderzoeken omvatte ons fMRI-onderzoek polysomnografie – een techniek voor slaapmonitoring waarmee we aan de hand van zowel hun oogbewegingen als afzonderlijke hersengolfpatronen konden vaststellen wanneer deelnemers in REM-slaap waren.

Van onze deelnemers die sliepen, vertoonden degenen die meer REM-slaap hadden een sterkere betrokkenheid van hun rDLPFC bij het onderdrukken van ongewenste herinneringen de volgende ochtend. Dit suggereert dat REM-slaap inderdaad de geestelijke gezondheid kan ondersteunen door de hersensystemen te herstellen die ons helpen af te schermen van ongewenste gedachten.

De emotionele intensiteit van onze herinneringen

Als we terugdenken aan een traumatische of pijnlijke levensgebeurtenis, krijgen we een gevoel van de onaangename gevoelens, zoals verdriet of woede, die gepaard gingen met de oorspronkelijke ervaring. De intensiteit van deze gevoelens is echter meestal veel minder, waardoor we kunnen terugdenken aan gebeurtenissen uit het verleden zonder verteerd te worden door negatieve emoties.

Het is aangetoond dat het onderdrukken van ongewenste gedachten de herinneringen verzwakt die ertoe leiden, wat betekent dat het minder waarschijnlijk is dat ze in de toekomst ons bewustzijn binnendringen. Dit heeft niet alleen betrekking op de inhoud van de herinneringen (het “wat, wanneer en wie”), maar ook op hun emotionele lading – de intensiteit van de emoties die we op dat moment voelden. Met andere woorden, geheugenonderdrukking helpt ons om eerdere tegenslagen achter ons te laten door geleidelijk onze herinneringen te zuiveren van onplezierige ervaringen en de negatieve emoties die ermee gepaard gaan.

Omgekeerd zorgt het niet onderdrukken van een ongewenste herinnering er waarschijnlijk voor dat de emotionele lading ervan blijft hangen, wat betekent dat emotionele reacties op toekomstige herinneringen intenser zullen blijven.

Illustratie van uitgeputte man in bed, lijdend aan slapeloosheid


APIMerah/Shutterstock

We hebben dit getest door onze deelnemers scènes te laten zien die emotioneel negatief (zoals een auto-ongeluk) of neutraal (zoals een bos) waren. s Ochtends, na het voltooien van de geheugen ophalen en onderdrukking taak (met groen en rood omkaderde gezichten), werden de deelnemers vervolgens gevraagd om de intensiteit ratings voor de negatieve en neutrale scènes opnieuw te geven.

Onze bevindingen waren duidelijk – en werden bevestigd door verdere tests met behulp van een objectieve index van emotionele opwinding, huidgeleidingsreacties. Bij deelnemers die hadden geslapen, werden de emotionele reacties op de onderdrukte negatieve scènes na verloop van tijd minder intens. Maar bij de deelnemers met slaapgebrek bleven de emotionele waarderingen voor negatieve scènes hoog, ongeacht of de scènes onderdrukt werden of niet. Dit suggereert dat een afbraak van geheugenonderdrukkingsmechanismen na slaapverlies de deelnemers verhinderde om deze negatieve emoties te “verwerken”.

Lees meer:
Slapeloosheid en psychische stoornissen zijn met elkaar verbonden. Maar hoe precies is nog steeds een mysterie

In de context van psychiatrische stemmingsstoornissen die gepaard gaan met chronische slaapstoornissen, zou het onvermogen om herinneringen aan emotioneel storende gebeurtenissen te onderdrukken, samen met een onvermogen om de onaangename gevoelens die in die herinneringen besloten liggen te verminderen, kunnen bijdragen aan een sterke neiging van stemmingsgestoorde personen om zich te concentreren op negatieve interpretaties van het verleden.

Bovendien kan angst als gevolg van indringende herinneringen ook de slaap belemmeren die nodig is voor herstel, wat leidt tot een vicieuze cirkel van emotionele ontregeling en slapeloosheid.

Het belang van vergeten

In de film Eternal Sunshine of the Spotless Mind (2004) worden de herinneringen van de hoofdpersonen aan hun turbulente relatie gewist. In plaats van hun levenskwaliteit te verbeteren, leidt dit tot verdere complicaties en dient het als een waarschuwend verhaal.

Er zijn echter situaties waarin het helpen van het vergeetproces kan helpen. Mensen die bijvoorbeeld traumatische ervaringen hebben meegemaakt, kunnen moeite hebben met het verwerken van ongewenste geheugenintrusies. In deze extreme gevallen, waarbij de gebruikelijke hersenprocessen die het vergeten mogelijk maken niet goed functioneren, kan het nuttig zijn om het vergeten op te wekken.

Over het algemeen wordt vergeten gezien als “slecht”, waarbij mensen zich zorgen maken dat ze vergeten waar ze de autosleutels hebben gelaten of wanneer hun trouwdag is. Maar in plaats van een probleem te zijn, is dit hoe het geheugen hoort te werken. Soms willen we informatie die niet relevant is voor ons dagelijks leven gewoon vergeten, om te voorkomen dat het onze doelen in de weg staat. En soms willen we pijnlijke of emotionele gebeurtenissen vergeten.

Uiteindelijk is het doel van een goed functionerend geheugensysteem om in het heden verstandige en nauwkeurige beslissingen te nemen op basis van onze ervaringen uit het verleden. De “adaptieve” aard van het vergeten stelt ons in staat om ons te ontdoen van irrelevante herinneringen en ervoor te zorgen dat de herinneringen die overblijven zo relevant mogelijk zijn voor toekomstige beslissingen. Vanuit dit perspectief is vergeten net zo belangrijk als herinneren. Simpel gezegd is vergeten een kenmerk van het geheugen, geen fout.

Hoewel vergeten een verzamelnaam is die we gebruiken voor het verlies van een herinnering, is het niet één enkel proces in de hersenen. Herinneringen kunnen worden vergeten via actieve processen, zoals geheugenonderdrukking. Maar dit kan ook gebeuren via passieve processen, zoals “verval”, waarbij het fysieke spoor van een herinnering in de hersenen na verloop van tijd afbreekt, of “interferentie”, waarbij nieuwe herinneringen die lijken op eerdere herinneringen leiden tot verwarring en een verminderd ophalen. Als je bijvoorbeeld je auto parkeert op een nieuwe plek in de supermarkt waar je vaak komt, kun je deze nieuwe plek vergeten omdat je eerder denkt aan de gebruikelijke plek waar je parkeert.

Vergeten is een complex fenomeen dat zich over verschillende tijdschalen en via verschillende processen ontvouwt, zowel tijdens het ontwaken als tijdens de slaap. Terwijl sommige herinneringen fragmentarisch kunnen zijn, worden andere in hun geheel vergeten, zodat alle aspecten van de herinnering niet meer toegankelijk zijn.

Dat vergeten waarschijnlijk plaatsvindt tijdens de slaap is ondergewaardeerd door psychologen, omdat onderzoek naar slaap zich grotendeels heeft gericht op de rol die het speelt bij het versterken van herinneringen. Maar wij en andere onderzoekers hebben onlangs beredeneerd dat als vergeten een fundamenteel onderdeel is van een goed functionerend geheugensysteem, dat slaap dan net zo’n grote rol zou moeten spelen bij het vergeten als bij het vasthouden.

Illustratie van een slapeloze man in bed, die zijn hoofd bedekt met kussens.


APIMerah/Shutterstock

Eerder onderzoek, waaronder ons eigen onderzoek, heeft aangetoond dat de presentatie van specifieke geluiden tijdens de slaap het geheugen kan stimuleren. Als je de locatie van een kat op een computerscherm zou leren, en we speelden tijdens het leren een “miauw” geluid af, dan zou de presentatie van hetzelfde geluid tijdens de slaap leiden tot een beter geheugen na de slaap. Deze selectieve versterking van een specifiek geheugen tijdens de slaap wordt “gerichte geheugenreactivering” genoemd.

We hebben onlangs aangetoond dat deze techniek ook kan worden gebruikt om “selectief vergeten” te induceren. We vroegen onze deelnemers om paren woorden of namen te leren voordat ze gingen slapen. We gebruikten beroemde namen, locatie- en objectwoorden om deelnemers in staat te stellen levendige beelden in hun hoofd te creëren voor elk paar, zodat ze meer kans zouden hebben om ze zich te herinneren na een nacht slapen.

Maar we zorgden er ook voor dat de paren elkaar overlapten door één gemeenschappelijk woord te delen. Wanneer mensen deze overlappende paren leren, concurreren ze met elkaar en deze competitie kan ertoe leiden dat ze sommige woorden vergeten. We dachten dat een soortgelijk effect op het vergeten zou kunnen optreden door gerichte geheugenreactivering toe te passen wanneer deelnemers sliepen.

Lees meer:
Waarom vergeten een normale functie van het geheugen is – en wanneer je je zorgen moet maken

We ontdekten dat de presentatie van het woord tijdens de slaap reactivering en versterking veroorzaakte voor één paar, maar dit had een verstorend effect voor het andere paar. Dit suggereert dat we gerichte geheugenreactivering zouden kunnen gebruiken om herinneringen tijdens de slaap selectief te versterken en te verzwakken, aangenomen dat we interferentie tussen twee herinneringen kunnen creëren. Dit zou gunstig kunnen zijn voor mensen bij wie de hersenprocessen niet goed functioneren, waardoor ze storende en opdringerige herinneringen niet “gezond kunnen vergeten”.

Hoewel een dergelijke behandeling nog ver weg is, opent ons werk de mogelijkheid om geluidssignalen tijdens de slaap te gebruiken – in combinatie met psychologische technieken zoals cognitieve gedragstherapie – om de verlammende emotionele greep die een bepaalde herinnering op een patiënt heeft te verminderen.

REM-slaap aanpassen om de geestelijke gezondheid te verbeteren

Gezien het sterke verband tussen de REM-slaap en psychische aandoeningen, kan de REM-slaap een krachtig therapeutisch doel vormen voor het behandelen en voorkomen van verschillende psychiatrische aandoeningen. Door geluiden synchroon te laten klinken met natuurlijk voorkomende hersenritmes, is het mogelijk om patronen van hersenactiviteit te veranderen die geassocieerd worden met geheugenverwerking in de REM-slaap.

In één onderzoek gebruikten we een geautomatiseerd algoritme om snel opkomende patronen van hersenactiviteit in realtime te volgen terwijl mensen sliepen (gebaseerd op polysomnografiegegevens). Wanneer het algoritme de opkomst van een bepaald hersenritme detecteert, levert het korte geluidspieken om de intensiteit van dat hersenritme te verhogen (vergelijkbaar met het duwen van een schommel wanneer deze het hoogste punt van zijn cyclus bereikt).

We hebben laten zien dat deze techniek gebruikt kan worden om verschillende hersenritmes in de REM-slaap te veranderen. In de toekomst zou dergelijke auditieve stimulatie een middel kunnen zijn om afwijkende patronen van hersenactiviteit in de REM-slaap te normaliseren om psychiatrische stoornissen te behandelen. Door deze technologie bijvoorbeeld te integreren met apparaten die al beschikbaar zijn om mensen thuis hun slaap te laten controleren, zou het afspelen van bepaalde geluiden terwijl iemand slaapt een eenvoudige en kosteneffectieve therapie kunnen zijn om stemmingsstoornissen te verminderen.

Dit is echter nog lang geen realiteit en er zouden veel onderzoeken nodig zijn om de haalbaarheid van een dergelijke aanpak te evalueren voordat het gebruikt zou kunnen worden als therapeutisch hulpmiddel.

Gerichte slaap in psychiatrische ziekenhuizen

Patiënten met een hoog risico worden regelmatig geobserveerd, soms wel elke tien minuten, de hele nacht door. Er wordt met fakkels in hun kamers geschenen – om te controleren of ze ademen – en er is veel lawaai als deuren open en dicht gaan. Het heeft een vreselijke invloed op hun slaap.

Heather* is een forensisch psychiater die werkt op een beveiligde afdeling in het noorden van Engeland. Ze beschrijft hoe het regime op de afdeling (in dit geval routinematige welzijnscontroles van personen met een hoog risico gedurende de hele nacht) invloed heeft op de slaap van patiënten.

Een aantal mensen met ernstige geestelijke ziekten wordt behandeld in beveiligde opnameafdelingen. Hoewel het doel van deze psychiatrische ziekenhuizen is om een therapeutische omgeving te bieden ter ondersteuning van de verbetering van de geestelijke gezondheid, kunnen veel kenmerken van de opnameomgeving, zoals nachtelijk lawaai of het regime op de afdeling, de slaapstoornissen van patiënten verergeren – waardoor de symptomen van hun ziekte, zoals een laag humeur, impulsiviteit en agressie, versterkt worden.

Tegelijkertijd vermindert chronische slapeloosheid vaak de betrokkenheid van patiënten bij psychologische therapieën (doordat ze overdag slapen of niet gemotiveerd zijn), waardoor hun opname en hersteltijd langer duren.

Illustratie van een man die rechtop in bed zit en aan slapeloosheid lijdt


APIMerah/Shutterstock

In een recente internationale scoping review ontdekten we dat slechts een klein aantal niet-farmacologische slaapinterventies was getest in psychiatrische instellingen, ondanks duidelijk bewijs dat deze zowel de slaap als de geestelijke gezondheid verbeteren.

Nieuwe digitale technologieën kunnen een duidelijke indicatie geven van het welzijn van de patiënt zonder de noodzaak van het lawaai en de verstoring die Heather beschrijft, waardoor een omgeving wordt gecreëerd die bevorderlijker is voor een gezonde slaap. Toekomstige studies zouden het potentieel kunnen testen voor de integratie van deze digitale technologieën met slaapgebaseerde therapieën om de hersteltijd te versnellen.

Het bereiken van dit doel is niet alleen afhankelijk van meer onderzoek, maar ook van de capaciteit om wetenschappelijke studies op schaal uit te voeren. Alle studies die we hebben beschreven, werden bijvoorbeeld uitgevoerd in streng gecontroleerde laboratoriumomgevingen, meestal met grote en dure apparatuur (bijvoorbeeld polysomnografiesystemen). Hoewel recente inspanningen hebben laten zien dat het haalbaar is om deze technieken bij mensen thuis toe te passen, moet er nog veel meer werk buiten het laboratorium worden verricht voordat gedigitaliseerde, slaapgerichte interventies voor psychische aandoeningen werkelijkheid worden.

We zien een toekomst voor ons waarin slaap een routinedoel is voor het verminderen of voorkomen van symptomen van psychische aandoeningen, zowel in psychiatrische instellingen als bij mensen thuis. Hoewel er nog veel werk te doen is, bevindt het slaaponderzoek zich op een opwindend kruispunt tussen laboratorium en bed en biedt het een levensvatbare oplossing voor de groeiende wereldwijde last van psychische aandoeningen.

*Enkele namen in dit artikel zijn veranderd om de anonimiteit van de geïnterviewden te beschermen.

Onderzoek naar slapeloosheid ons onderzoek laat zien hoe chronische slaapproblemen.0&q=45&auto=format&w=754&fit=clip

Voor jou: meer uit onze Insights-serie:

De hersenen zijn het meest ingewikkelde object in het universum. Dit is het verhaal van de zoektocht van wetenschappers om het te decoderen – en de gedachten van mensen te lezen

OCD is zoveel meer dan handen wassen of opruimen. Als historicus met de stoornis heb ik het volgende geleerd

Ruis in de hersenen stelt ons in staat om buitengewone sprongen van verbeelding te maken. Het zou ook de kracht van computers kunnen transformeren

Nieuwe aanwijzingen over de werking van dementie en Alzheimer in de hersenen – Uncharted Brain podcastserie

Sluit je aan bij de honderdduizenden mensen die het op feiten gebaseerde nieuws van The Conversation waarderen om te horen over nieuwe Insights-artikelen. Abonneer u op onze nieuwsbrief.

De conversatie

Scott Cairney heeft financiering ontvangen van de Medical Research Council

Aidan Horner ontvangt financiering van de Economic and Social Research Council en de Leverhulme Trust.

Ubergeek Loves Coolblue

Zou je na het lezen van deze artikel een product willen aanschaffen?
Bezoek dan Coolblue en ontdek hun uitgebreide assortiment.