Lichtvervuiling heeft de oude band van de mensheid met de sterren verbroken – maar we kunnen hem herstellen

Lichtvervuiling heeft de oude band van de mensheid met de

Andrey Prokhorov/Shutterstock

Mensen zijn van nature bang in het donker. We stellen ons soms monsters onder het bed voor en lopen ’s nachts sneller door onverlichte straten. Om onze angsten te overwinnen, laten we misschien een nachtlampje branden om de monsters weg te jagen en een licht boven de veranda om inbraak te voorkomen.

Maar door ons in veiligheid te hullen onder onze poelen van licht, hebben we onze band met de nachtelijke hemel verloren. Uit sterrentellingen van de publieke bewustwordingscampagne Globe at Night blijkt dat tussen 2011 en 2022 de kunstmatige helderheid van de nachtelijke hemel wereldwijd meer dan verdubbeld is. Toch kunnen lokale interventies een betekenisvolle verandering teweegbrengen.

Lichtvervuiling sluit ons af van een van de grootste natuurwonderen, schaadt de natuur en blokkeert onderzoek dat zou kunnen helpen bij de bestrijding van klimaatverandering. Sterren zijn meer dan mooie glimmers aan de nachtelijke hemel. Ze hebben de mythologie van elke menselijke beschaving gevormd. Ze begeleiden vogels op hun verbazingwekkende trektochten. En nu moeten wij ons steentje bijdragen om lichtvervuiling te voorkomen zodat de sterren deel kunnen uitmaken van onze toekomst.

Het menselijk oog kan ongeveer 5.000 sterren aan de nachtelijke hemel waarnemen. Maar het licht van wolkenkrabbers, straatlantaarns en huizen verduistert alle sterren, behalve een handvol.

Onze voorouders gebruikten het opkomen en ondergaan van de sterrenbeelden als kalenders. Ze navigeerden ook aan de hand van de sterren als ze nieuwe landen zochten of nautische handelsroutes volgden. Normaal gesproken gebruiken zeelieden de sterren niet meer om te navigeren, maar ze leren nog steeds hoe ze dat moeten doen, voor het geval hun navigatiesysteem uitvalt.

Trekdieren, waaronder vogels en insecten, worden weggetrokken van hun natuurlijke vluchtroutes door de lonkende “hemelgloed” van steden. In de zomer van 2019 werd Las Vegas overspoeld door miljoenen migrerende sprinkhanen, terwijl de stralen van New York’s 9/11 Tribute in Light een magneet zijn voor zwermen migrerende zangvogels die ’s nachts vliegen.

Gedesoriënteerd door de felle stadslichten, botsen vogels op torenhoge wolkenkrabbers. Het aantal insecten stort wereldwijd in en lichtvervuiling maakt het nog erger door hun nachtelijke levenscyclus te verstoren.

Wat is lichtvervuiling

Lichtvervuiling wordt veroorzaakt door dezelfde natuurkunde die de hemel overdag blauw kleurt. Zonlicht bestaat uit alle kleuren van de regenboog en elke kleur heeft een andere golflengte. De lucht om ons heen is samengesteld uit kleine deeltjes (zoals zuurstof en kooldioxide moleculen).

Als het licht van de zon zich een weg baant door de lucht, wordt het door deze deeltjes in willekeurige richtingen verstrooid. Blauw licht (met kortere golflengten) wordt meer verstrooid dan rood licht (met langere golflengten). Daardoor ontvangen onze ogen meer blauw licht uit elke richting van de hemel.

s Nachts zorgt het door dezelfde luchtdeeltjes verstrooide licht ervoor dat de hemel op ons schijnt. Een klein deel van deze hemelgloed wordt veroorzaakt door natuurlijke bronnen, zoals sterrenlicht en de atmosfeer van de aarde. Maar het meeste licht dat hemelgloed veroorzaakt is kunstmatig.

Lichtvervuiling is niet mooi.
Jeremy Stanley/Wikimedia, CC BY

Lichtvervuiling beïnvloedt ook ons vermogen om het heelal te bestuderen. Zelfs moderne observatoria, gebouwd op afgelegen bergtoppen, hebben last van de oprukkende hemelgloed van groeiende, uitdijende steden. Lichtvervuiling is zo wijdverspreid dat driekwart van alle observatoria er last van heeft.

Trekvogels vliegen door Tribute in Light in 2015.

Omhoog kijkend

Maar er is geen reden tot wanhoop. We hebben lichtvervuiling gecreëerd; we kunnen het oplossen.

Over de hele wereld werken donkere hemel verenigingen om het publiek te informeren over de gevaren van lichtvervuiling, om te lobbyen voor wetgeving om donkere hemel reserves te beschermen en mensen aan te moedigen om hun band met donkere, met sterren bezaaide hemel opnieuw aan te wakkeren.

Het bestrijden van lichtvervuiling begint thuis. Als u voor de veiligheid buitenlampen moet laten branden, gebruik dan afgeschermde lampen die alleen naar beneden schijnen. Gebruik lampen die geen violet en blauw licht uitstralen, omdat dit schadelijk is voor wilde dieren. Slimme verlichtingsregelingen helpen ook het effect van uw huis op wilde dieren te verminderen en maken het gemakkelijker voor u om de nachtelijke hemel te observeren.

2016 wereldkaart van kunstmatige hemelhelderheid. 80% van de wereldbevolking heeft nu last van lichtvervuiling. Krediet: Falchi et al., Science Advances, 2016;2:e160037.

U vindt hier ook interactieve kaarten die laten zien hoe vervuild de hemel in uw omgeving is. Deze kaarten zijn gemaakt op basis van gegevens die zijn verzameld door satellieten en door burgerwetenschappers die deelnemen aan jaarlijkse sterrentellingen. U kunt ook helpen onze hemel donkerder te maken.

In het Verenigd Koninkrijk vindt de jaarlijkse sterrentelling van 2023 plaats op 17-24 februari. En waar ter wereld je ook bent, je kunt altijd meedoen aan de jaarlijkse Globe at Night sterrentelling, wanneer je maar wilt.

De opdracht is eenvoudig: ga op een heldere nacht naar buiten, tel hoeveel sterren je kunt zien in een bekend sterrenbeeld, zoals Orion, en breng verslag uit.

Om lichtvervuiling tegen te gaan, moeten we weten hoe ernstig die is en welk verschil nationaal beleid en lokale ingrepen (zoals het vervangen van de straatverlichting in je stad) maken. In het Verenigd Koninkrijk, bijvoorbeeld, tonen stertellingen aan dat de lichtvervuiling in 2020 een piek heeft bereikt en nu begint af te nemen.

Het belangrijkste aspect van stertellingen is misschien wel dat ze een licht schijnen op onze verdwijnende nachtelijke hemel en ons aanzetten tot actie. Uiteindelijk is het aan ieder van ons om ons effect op de hemel te verminderen, door de manier waarop we onze huizen en buurten verlichten te veranderen en door bij onze vertegenwoordigers te lobbyen voor wetgeving over een donkere hemel.

Of Graur werkt niet voor, geeft geen advies, heeft geen aandelen in of ontvangt geen financiering van een bedrijf of organisatie die baat zou hebben bij dit artikel, en heeft geen relevante banden bekendgemaakt buiten zijn academische aanstelling.